Société canadienne d’orthoptique


Atelier

Le vendredi 17 juin, 1300-1700
Salle 204, Shaw Centre

CORPS PROFESSORAL

Ian Clark, MA, MB, BChir, FRCSEd(Ophth), FRCSC
Raymond Ko, PGY3 Ophthalmology Resident
Michael Richards, MD, FRCSC, PhD
Shehla Rubab, MD
Nichole Pereira, OC(C)
Teresa Warren, OC(C)
Jocelyn Zurevinsky, OC(C)

OBJECTIFS D’APPRENTISSAGE

À la fin de la session, les participants pourront :

  • Décrire comment faire une rétinoscopie dynamique et les utilisations cliniques de cette compétence
  • Énumérer les façons dont les photographies et les vidéos améliorent le diagnostic et la gestion du strabisme, énumérer les moyens d’améliorer la qualité des images et comprendre les avantages d’utiliser, à des fins de formation, la vidéo sur le point de vue du chirurgien par rapport à la chirurgie du strabisme
  • Revoir les fondements théoriques de la périmétrie, les raisons pour choisir certaines techniques de périmétrie et les stratégies possibles dans diverses situations cliniques
  • Discuter de la pathophysiologie de l’ésotropie avec disparité à distance proche, des facteurs à prendre en compte pendant l’évaluation et des options de traitement, chirurgical ou non

Agenda

1300 Welcome and opening remarks · Jeff Locke and Liz Armstrong
1305 Dynamic retinoscopy: it really is dynamic! · Teresa Warren

This course will review dynamic retinoscopy- how to perform the skill and clinical use.

At the end of this session, participants will be able to:

  • Describe theory behind dynamic retinoscopy
  • Review proper techniques
  • Discuss clinical applications
1350 Discussion, Q&A

1400 Take a picture, It will last longer! · Nichole Pereira, Jocelyn Zurevinsky, Shehla Rubab, Raymond Ko

This course will highlight the utility of video and still photos in a busy pediatric practice using illustrative cases, present tips and tricks for capturing the photos you want, and show an example of strabismus surgery from the surgeon’s point of view for student, resident and patient teaching purposes.

At the end of this session, participants will be able to:

  • List 3 ways that photographs and videos enhance diagnosis and management of strabismus
  • List 4 things that will improve the quality of images
  • List the advantages of using surgeon’s point of view video of strabismus surgery for education
1445 Discussion, Q&A
1455 Break

1510 Everything you wanted to know about visual field testing · Michael Richards

Visual field testing, or perimetry, measures visual function outside the fovea. It is an essential tool in the diagnosis and management of many retinal, optic nerve, and neurological diseases. This workshop will cover the essentials of visual field testing by confrontation, manual kinetic perimetry, and automated static perimetry.

At the end of this session, participants will be able to:

  • Discuss the theoretical foundations of perimetry
  • Describe the rationale for choosing specific perimetry techniques and strategies in various clinical situations
  • Practice interpreting common visual field findings
1555 Discussion, Q&A

1605 Assessment and treatment of esotropia with near-distance disparity · Ian Clark

This talk aims to review the pathophysiology of esotropias with near-distance disparity, considerations that should be taken into account during their assessment and the treatment options, both surgical and non-surgical.

At the end of this session, participants will be able to:

  • Describe the pathophysiology of esotropias with near-distance disparity
  • Assess this type of deviation appropriately
  • Review treatment options both non-surgical and surgical for esotropias with near-distance disparity
1650 Discussion, Q&A
1700 Adjourn

Séance scientifique

Le lundi 20 juin, 0755-1715
Salle 204, Shaw Centre

OBJECTIFS D’APPRENTISSAGE

À la fin de la session, les participants pourront :

  • Discuter des travaux récents découlant de recherches cliniques portant sur l’amblyopie et les déficiences liées à l’amblyopie
  • Passer en revue les maladies congénitales de l’œil, savoir à quel moment il convient de procéder à un électrorétinogramme, et mieux interpréter les résultats
  • Intégrer des connaissances tirées d’études de cas complexes d’ophtalmologie et de strabisme chez les enfants à leur pratique quotidienne, notamment comment déterminer la bonne puissance prismatique dans les cas de diplopie
  • Discuter de résultats intéressants et les appliquer à leur pratique clinique
  • Reconnaître les anomalies auriculaires chez les patients présentant des anomalies oculomotrices

CONFERENCIER INVITÉ

Michael O’Connor MD, FRCSC, Assistant Professor of Ophthalmology, Children’s Hospital of Eastern Ontario, University of Ottawa Eye Institute

Animateurs

Trena Beer, OC(C)
Nichole Pereira, OC(C)


Agenda

0755 Opening remarks · Sarah Whitecross, TCOS President
0800 John Pratt-Johnson Lecture: « Mechanical » strabismus in adults: concepts, diagnosis, and management · Michael D. O’Connor
0845 Case presentation of a recurrent pediatric ocular muscle paralysis · Maria Pryde
0900 Determining the appropriate Fresnel for adults with diplopia · Cathy Dykeman
0915 Ocular motor findings in patients with auricular anomalies · Stephen P. Christiansen
0930 Discussion, Q & A
1000 Break
1045 Panel discussion: Difficult cases in strabismus and pediatric ophthalmology · Moderator: Stephen P. Kraft; Panelists: Michael D. O’Connor, Stephen P. Christiansen, Linda Colpa, Darren Oystreck
1215 Lunch
1330 Graduate presentations
1345 Is the rapid visual recovery in the amblyopic eye of kittens following a short period of darkness guided by vision in the non-deprived eye? · Philip Bobbie-Ansah
1400 Visual attention deficits in amblyopia using visual search paradigms · Linda Colpa
1415 Vision therapy: Observations and approaches to managing patients and their families · Annick V. Fournier, MD, FRCSC
1430 TCOS Student Scholarship Paper Winner: What are congenital cranial dysinnervation disorders? A literature review · Rebecca Fels
1445 Discussion, Q & A
1500 Break
1545 Acute neuroretinitis in a 10-year-old girl · Lianne Esmores
1600 NAT or zebra? · Nichole Pereira, OC(C); Shehla Rubab
1615 Basics of electrophysiology and practical aspects · Ajoy Vincent
1645 A prospective observational study of ocular comorbidities in children with NAS: Study design and one-year outcomes · Jennifer Lambert
1700 Discussion, Q & A
1715 Adjourn